Saturday, April 9, 2022

Việt Nam và Quảng Đông/Nam Việt

Việt Nam và Quảng Đông/Nam Việt


Người Việt Nam và Quảng Đông có liên quan đến di truyền không?
ᐅ Vâng, tiếng Quảng Đông và tiếng Việt nói về mặt di truyền là anh chị em.

Are Vietnamese and Cantonese people genetically related?
ᐅ Yes, Cantonese and Vietnamese geneticly speaking are brother and sister.









Tiếng Việt và tiếng Quảng Đông nghe có vẻ giống nhau, vì chúng rất gần nhau về mặt địa lý.

Vietnamese and Cantonese do sounds alike, given that they are geographically very close to each other.

Trong thời Chiến Quốc, tất cả các lãnh thổ phía nam của bảy quốc gia được gọi chung là Nguyệt/Yuet hoặc Việt, Việt Nam là miền Nam là nhiều nhất trong tất cả các Việt Nam. Hầu hết các Việt Nam phía bắc (như ở gần Quảng Đông) đã bị đồng hóa từ lâu.

Tôi không nghĩ tiếng Quảng Đông là sự pha trộn giữa tiếng Việt và tiếng Quan Thoại. Mặc dù chúng được gọi chung là Việt, nhưng không có gì bảo đảm rằng người Việt ở Việt Nam cũng giống như những người Việt khác ở phía nam sông Trường Giang. Về mặt di truyền, người Việt Nam gần gũi hơn với người ở miền Nam vùng bờ biển phía đông. Điều này là do di cư khi Việt Nam thiên di về nam.

Người Quảng Đông có dòng máu bị pha Hán dày hơn và nhiều hơn so với dòng máu tổ tiên khác của họ, và bị Hán hóa nhiều hơn các nhóm Việt khác, điều này không hoàn toàn giống như người dân ở Việt Nam, người Việt Nam ít bị pha loãng máu với người Hán và ít bị Hán hóa hơn người Quảng Đông. (500,000 người Hán di dân tới vùng Quảng Đông trong thời Triệu Đà).


► Where in China did Cantonese, Teochew, and Hokkien people originally come from?

ᐅ From North China.

During the Qin and Han Dynasties, Han Chinese invaded the South China and conquered the southern aborigines.

ᐅ Trong triều đại nhà Tần và nhà Hán, người Hán xâm chiếm đất Bách Việt miền Nam sông Trường Giang và thống trị thổ dân người Yue người Việt cổ.

“Conquered” means that the local men were killed and the local women were raped.

Molecular anthropology has proved that the paternal gene of the southern people is highly consistent with that of the northern people, but the maternal gene is quite confused.

Kết quả sự thống trị của người Tần và Hán, dòng máu của người bách Việt đã bị pha loãng với giống Hán, bị lai giống, sau đó bị người Hán đồng hóa. Từ đó tên Bắch Việt/Bai Yue không ai nhớ đến, chỉ còn trong kho sách sử triều đình.

Today's overseas Chinese communities are called 唐人街, not 漢人街. My guess is that the ancestors of the southern Chinese hated conquering their Han empire so much, so they refused to identify with “Han Chinese”. Until the Tang Dynasty, 400 years later, these people really integrated into China, so they think they are Tang Chinese(唐人), not Han Chinese(漢人).

Tang Ek'iak · June 14, 2020

Southern Chinese also use the term Han/漢 to call ourselves. The Tang/唐 thing was actually the southeast Asians way to call Chinese in the past, Chinese readopt the name “Tang/唐” to call ourselves when people moved to foreign countries because they called us by that name. It is kind of like how Chinese call us Chinese when we use English today even though none of us use this word in Chinese.

Yuika Dee · October 26, 2020

Actually molecular anthropology also found that the kill and rape thing happened during stone age, long before the Chinese civilization, there wasn't an extensive population replacement in the recent 4000 thousand years.

Weixing Chen · November 11, 2020

So, does this mean a large portion of Southerner are also descendants of Aboriginal yue peoples?

Yuika Dee · November 11, 2020

I think so. Those aboriginals yue share the same origin with ancient northerner migrated to south before Zhou dynasty. Anyway I don't think there were any massacre or rape against southern aboriginals yue directed by ancient people occured.

Most of the haplogroup among Chinese, if you notice the string of numbers & alphabets after them, have an obvious north/south distribution, athough southern Chinese have most of the northern Chinese haplogroup, shows that migrantion did occur, but the scale was overestimated.

Oon Ban Cheah · June 14, 2020

Not so much Qin but mostly during Han and also Tang. The olden time when they suppressed the disturbance at the border and over run the land the army stay put. They never go back to the North so we have different dialect groups due to the Chinese spoken at the time in the North. For lesser extent the people also migrate due to various wars and natural calamities. The Teochew clan moved out of Fujian into Eastern part of Quangdong Province.

---------------------

During the Warring States Periods, all territories southern of the seven States are collectively refered to as Yue or Viet, Vietnam is the southern most of all the Viets. Most of the northern Viets (as in proximity of Guangdong) are completely assimilated long ago.

I don’t think Cantonese is a mix of Vietnamese and Mandarin. Although they were collectively refered to as Viet, there is no guarantee that the Viet in Vietnam is the same as other Viets. Genetic wise, Vietnamese is closer to the Baiyue people of Southern and the East Coast sea. This is due to migration when Vietnam still independent from China.
In conclusion, I think the Cantonese is other assimilated Viet groups (not exactly the same as the people in Vietnam), whose Han blood is way thicker than their other ancestral blood.

► Người Quảng Đông nghĩ gì về người Việt Nam?

ᐅ Giống như tất cả người Trung Quốc, tiếng Quảng Đông vẫn bị "mắc kẹt" trong quá khứ. Nơi đế chế Trung Quốc vĩ đại cai trị các nước láng giềng như chư hầu. Quan điểm của họ - Người Việt Nam có địa vị thấp hơn người Trung Quốc và họ "mượn" (ăn cắp?) văn hóa từ chúng tôi làm riêng cho họ xong họ tuyên bố đó là của họ mà người Việt Nam bắt chước họ, điển hình là áo dài, áo Kimono, áo Hanbok...

► What do Cantonese people think of Vietnamese people?

ᐅ Like all Chinese, Cantonese are still “stuck” in the past. Where the great Chinese empire ruled its neighbors like vassals. Their view -Vietnamese are lower status than chinese and they “borrowed” their culture from us.

► Does Cantonese sound like Vietnamese?

ᐅ I speak Cantonese, Vietnamese, and Mandarin. I also did research in this matter and I will share with you some facts.

Cantonese is considered an older dialect in Chinese branch, and Vietnamese have many Chinese loanwords, aka ‘Han Nom’. Those Chinese loanwords are somewhat pronounced exactly the same as Cantonese.

Eg: 人 is ‘nhân’ (in Vietnamese), which is pronounced /ɲən / in both Vietnamese and old Chinese, while Cantonese pronunciation is /yan/. The ɲ (= Spanish ñ) used to exist in older Chinese dialects.

To add more to the examples of similar pronunciation between Cantonese and Vietnamese:

In Vietnamese, ‘chúc phúc’ or ‘祝福’ in Cantonese are pronounced exactly the same. It means 'to wish someone luck'.

‘斩’, or ‘trảm’, which means 'to behead someone', are pronounced exactly the same.

Many Chinese linguists study Vietnamese, Korean, Japanese to decipher Old Chinese phonology.

There are even speculations that Vietnamese spoke Cantonese in the Middle Age, Vietnam are close to Guangdong, Guangxi, so they share many similarities in terms of language.
============================
The table shows tone pairing between words in: Mandarin, Vietnamese, and Cantonese:
Tone Mandarin Vietnamese Cantonese
陰平    ā Ngang [— ] 1
陽平    á huyền [`] 4
陰上    ă hỏi [?] 2
陰上 ngã [~] 5
陽去    à sắc ['] 3
陽去 nặng [●] 6
陰入 Randomly merged
with other tones
dấu sắc 1,3 (7,8)
陽入 nặng số 6 (9)


It should be:

ā 陰平 - Ngang: base

á 陽平 - huyền: highly up

ă 陰上 - hỏi: Sắc with an interruption

陽上 - ngã: just quite similar to Sắc but in other direction, down.

陰去 - Nặng: opposite to Ngã or Huyền with an interruption. (and sounds very very bass).

- Hỏi: low then up
陰入

陽入


Officially, Cantonese has 6 tones and Vietnamese has 6 tones.

Those words p, t, ch, and k has tone changes slightly when endings that some linguists are considered as different tones, others think that both languages have 6 tones. Some people say that Cantonese and Vietnamese in turn have 9 and 8 tones.

Cantonese:

High level (詩 sī)
Mid rising (史 sí)
Mid level (試 si)
Low falling (時 sìh)
Low rising (síh)
Low level (是 sih)

Vietnamese:

Mid level (賒 xa)
Low falling (賒 xà)
Mid rising, tense (厙 xá)
Mid falling, glottalized, short (射 xạ)
Mid falling, harsh (扯 xả)
Mid rising, glottalized (社 xã)

Cantonese:

High level (識 sīk)
Mid level (錫 sek)
Low level (食 sihk)

Vietnamese:

Mid rising, tense (確 xác)
Mid falling, glottalized, short (壳 xạc)


============================
Vietnamese has 6 tones:

- The first one is a bar (called ‘thanh ngang’ in Vietnamese). It’s just a simple ‘ahh’ sound in English, this sounds exactly the same with the third tone in Cantonese.

- The second tone is ‘à’, which sounds exactly the same with the fourth tone in Cantonese.

- The third tone is ‘á’, which sounds like the first tone in Cantonese.

- The fourth tone is ‘ả’, which sounds like the second tone in Cantonese.

- The fifth tone is ‘ã’, which is a little bit like the fourth tone but the Southern Vietnamese never pronounce this tone. So you can say that it is native to the Northerners.

- The sixth tone is ‘ạ’, which sounds exactly like the fifth tone in Cantonese.

- All the Vietnamese tones, except for the tidal wave ã, are similar to the tones in Cantonese.

There is this special consonant ‘ng’ as in 我, which exists in Cantonese and Vietnamese too. But many recent Cantonese speakers cannot pronounce this consonant any more due to the evolution of Cantonese.

If you watch Cantonese movie in Vietnamese such as those from "Châu Tinh Trì", the mouth movement is perfectly matched, the written words of Vietnamese language was Chinese before it was changed to current alphabetic one. There is always a Chinese character to a Vietnamese word. The Vietnamese Language however is not Chinese or entirely influenced by the Chinese… one should read the History of Vietnam, Development of Vietnamese Language to appreciate the language….

My Cantonese was passed down pretty much from my great grandparents and that's why I still pronounce the ng sound as in 我, but not o5 when I transit in Hong Kong. I also noticed that modern Cantonese is usually translated from Mandarin, in academics, business and politics. I was sitting on an airplane where I heard really unfamiliar sentences with Mandarin grammar structures and Mandarin-translated words, which makes sense. The only reference I have for the tone is this sentence: 鸡好贵, m4 买 ju6. I can't write the Cantonese characters on my phone. It means the chicken is too expensive that I haven't bought it.

Also, please notice that the Vietnamese accents are pretty counter-intuitive to Chinese pinyin and I was confused at the beginning too when I learnt Chinese pinyin.

There is this special consonant ‘ng’ as in 我, which exists in Cantonese and Vietnamese too. But many recent Cantonese speakers cannot pronounce this consonant any more due to the evolution of Cantonese.

By “recent Cantonese speaker,” do you mean native-Vietnamese speakers who just learned Cantonese? I'm surprised to hear you say that because as far as I know, Cantonese has not evolved to a point where 'ng’ is rare or absent. 我 (I/me/my/mine) is still pronounced 'ngor’ and you hear that word many many times daily.

You also hear 'ng’ in many other common words, e.g. 牛 (cow) as in 牛肉 (beef), 銀 (silver), 眼 (eye) and 硬 (hard). The sound is even more common in certain Cantonese dialects, like Toishanese. For example, while “proper" Cantonese pronounces 人(person) as 'yun,’ it's “ngun" in Toishanese or “ngeen" in yet another Cantonese dialect spoken by one of our patients.

At least that's the case in Hong Kong (as evidenced by TVB shows) and Chinatowns outside of Asia (I'm familiar with the Chinatowns in London, Sydney, Toronto, San Francisco, Los Angeles and New York, where I live).

- Wu-including Shanghainese,
- Gan-Jiangxi;
- Min\including teochew-hokkien,

Yue - including: Cantonese Toisan; Hakka, Xiang\Hunan all have the Ng initial.

The broad transcription for 人 in Cantonese is /jɐn˨˩/.

Chinese stock was radically altered during middle ages when the north was ruled by the five barbarian tribes 五胡 and they intermarried and mixed with the existing Han Chinese. The spoken Chinese tongue also evolved and changed.

Does Vietnamese have any loan words that came directly from Cantonese?

ᐅ Yes it does. Most Cantonese loanwords were imported into Vietnamese in the modern times. However some words are used in certain situations only, and not treated as an ordinary word for everyday use.

- số dzách: ʂow˦˥ jat̚˦˥: number one (meaning delicious food). Note these words are pronounced in Southern (Saigon accent), whereas dzách sounds similar to yat 一 (number one) in Cantonese.

- bạc xỉu: ʔɓaːk̚˨˩˨ siw˨˩˦: shorterned from bạc tẩy xỉu phé 白底小啡. Bạc xỉu is a Cantonese pronounciation for a type of drink which features a glass of milk and Vietnamese iced coffee.
I want a glass of bạc xỉu with ice.

- Dầu cháo quẩy: 油炸鬼 the Chinese donut or yau char kway.



- hầm bà lằng: həm˨˩ ʔɓaː˨˩ laŋ˨˩ : 冚唪唥 : miscellaneous.

- lạp xưởng: laːp̚˨˩˨ sɨəŋ˨˩˦: 臘腸: Cantonese for the type of long Chinese sausages.

- xí ngầu: sɪj˦˥ ŋəw˨˩: shortened form of xập xí xập ngầu 十四十五 : the polyhedron die.

- chạp phô: caːp̚˨˩˨ fow˧˧: Cantonese pronunciation for 雜貨, meaning a store that sells food, spices similar to a delicatessen store. Today we say tạp hoá instead, but the meaning has changed to be a “local general store that sells everything”.

What are some Cantonese words that ethnic Vietnamese can understand? On the top of my head, they are:

- Há cảo 蝦餃,

- Tẩy chay 抵制,

- Sủi cảo 水餃,

- Xíu mại 燒賣,

- Vằn thắn/hoành thánh/mằn thánh

- 雲吞, Xây chừng

- 細淨, Bạc xỉu 白小,

- Mì chính 味精,

- Lạp xưởng 臘腸,

- Xì dầu 䜴油,

- Xí muội 酸梅,

- Tả pí lù/Tả pín lù 打邊爐,

- Sủi dìn 水圓,

- Hài 鞋,

- Xường xám/Sườn xám 長衫,

- Ngà 牙,

- Lì xì 利是.

The corresponding Hán Tự of “Lì Xì” is “利時”, which is matched for “ mừng tuổi".



Người Hoa ở Đông Nam Á có gì khác biệt với người Trung Quốc?

https://youtu.be/F8NMwGXluCw



Southern guangzhou was part of Vietnam in the past until Chinese took over. history has written over and over again. Cannot understand why always got people who refuse to admit this.

Linguistic diversity is much greater in Southern China, which is commonly defined as the area south of the Yangtze (or Changjiang in China) river.

The more mountainous terrain in the south presents a more substantial barrier to communication between people living in different regions. Hence, in the south, there are multiple Chinese language families that have evolved independently from the ancestral Chinese language (Old Chinese or Middle Chinese) they share with Mandarin. Linguistic changes in the south tend to be more localized (unlike in the north).

These Chinese languages (old Bai Yue) are for the most part not mutually intelligible. They include

• the Yue dialects in Guangdong,
• the Min languages in Fujian and Taiwan,
• the Wu dialects in Jiangsu and Zhejiang,
• the Gan dialects in Jiangxi
• the Xiang dialects in Hunan

There are also Mandarin dialects in the southwest of China (Yunnan, Guizhou and Sichuan) but they are largely the result of immigration from central China in recent centuries, as evident from their relatively low level of linguistic heterogeneity.

► Is the Vietnamese language descended from Cantonese?

ᐅ The Vietnamese language did not descend from Cantonese. But I can understand why people have this confusion.

Cantonese is the second most popular Chinese dialect, and it is representative of Southern Chinese dialects, as opposed to Mandarin, which is representative of Northern dialects.

As a Southern dialect, Cantonese preserves the ending consonants of ancient Chinese words, while Mandarin has lost this feature. Mandarin instead preserves the vowel sounds.

Not only Chinese loan words in Vietnamese (60–70% of total vocabulary) sound closer to Cantonese than Mandarin, but also those in Korean do as well due to this reason.

Let’s look at some examples:

(Note: Vietnamese ư is same as mandarin ǐ, d is same as English y/z, and đ is same as English d)

Text 1:

父子恩,夫婦從;
兄則友,弟則恭。
長幼序,友與朋;
君則敬,臣則忠。

❖ Vietnamese:

Phụ tử ân, phu phụ tùng,
Huynh tắc hữu, đệ tắc cung,
Trưởng ấu tự, hữu dữ bằng,
Quân tắc kính, thần tắc trung.

❖ Korean:

Bu ja eun,bu bu jong;
Hyeong jeug u,je jeug gong。
Jang yo seo,u yeo bung;
Gun jeug gyeong,sin jeug chung。

❖ Cantonese

Fu6 zi2 jan1, fu1 fu5 cung4 ;
Hing1 zak1 jau5, dai6 zak1 gung1 。
Coeng4 jau3 zeoi6 ,jau5 jyu5 pang4 ;
Gwan1 zak1 ging3 ,san4 zak1 zung1 。

❖ Mandarin:

Fù zǐ ēn, fū fù cōng;
Xiōng zé yǒu, dì zé gōng.
Zhǎng yòu xù, yǒu yǔ péng;
Jūn zé jìng, chén zé zhōng.

❖ English:

Affection between father and child, harmony between husband and wife;
Friendliness on the part of elder brothers, respectfulness on the part of younger brothers;
Precedence between elders and youngers, as between friend and friend;
Respect on the part of the sovereign, loyalty on the part of the subject.

In this text, you can see that Mandarin doesn’t have hard consonant endings like Vietnamese, Cantonese and Korean parts. Several sound shifts are apparent such as h to x. While Kinh, gyeong and ging starts with a hard sound, Mandarin softened it to a j sound - jing.

Text 2:

幼而學,壯而行;
上致君,下澤民。
揚名聲,顯父母;
光于前,裕于后。

❖ Vietnamese:

Ấu nhi học, tráng nhi hành;
Thượng trí quân, hạ trạch dân.
Dương danh thanh, hiển phụ mẫu;
Quang ư tiền, dụ ư hậu.

❖ Korean:

Yu i hag,jang i haeng;
Sang chi gun, ha seog(yeog,tag,taeg)min。
Yang myeong seong,hyeon bu mo;
Gwang u jeon,yu u hu.

❖ Cantonese:

Jau3 ji4 hok6 ,zong3 ji4 hang4 ;
Soeng5 zi3 gwan1 ,haa6 zaak6 man4 。
Joeng4 ming4 seng1 ,hin2 fu6 mou5 ;
Gwong1 jyu1 cin4 ,jyu6 jyu1 hau6
❖ Mandarin:

Yòu ér xué, zhuàng ér xíng;
Shàng zhì jūn, xià zé mín.
Yáng míng shēng, xiǎn fù mǔ;
Guāng yú qián, yù yú hòu.

❖ English:

Learn while young,
and when grown up apply what you have learnt;
influencing the sovereign above; benefiting the people below. Make a name for yourselves,
and glorify your father and mother,
shed lustre on your ancestors,

enrich your posterity.

In this text, again you can see the h to x transformation in Mandarin. You can also see one quirky feature of Vietnamese, that is min (citizen) became read as dân, and ming (title) became read as danh. Actually until now, no one can explain why this occurred.

Text 3:

如囊螢,如映雪;
家雖貧,學不綴。
如負薪,如掛角;
身雖勞,猶苦卓。

❖ Vietnamese:

Như nang huỳnh, như ánh tuyết;
Gia tuy bần, học bất chuế.
Như phụ tân, như quải giác;
Thân tuy lao, do khổ trác.

❖ Korean:

Yeo nang hyeong,yeo ang seol;
Ga su bin, hag bul cheol。
Yeo bu sin,yeo gwae gag;
Geon su no(lo),yo go(ho) tag。

❖ Cantonese:

Jyu4 nong4 jing4 ,jyu4 jing2 syut3 ;
Gaa1 seoi1 pan4 ,hok6 bat1 zeoi3 。
Jyu4 fu6 san1 ,jyu4 gwaa3 gok3 ;
San1 seoi1 lou4 ,jau4 fu2 coek3 。

❖ Mandarin:

Rú náng yíng, rú yìng xuě;
Jiā suī pín, xué bù zhuì.
Rú fù xīn, rú guà jiǎo;
Shēn suī láo, yóu kǔ zhuó.

❖ English:

There was one who put fireflies in a bag,
and again another who used the white glare from snow.
Although their families were poor, they studied unceasingly. There was one who carried fuel,
and another who used horns as pegs.
Although they toiled with their bodies,
they were nevertheless remarkable for their application.

In this text, you can see an example of when Vietnamese is actually closer to Mandarin than Cantonese.

That is gia - jia and giac - jiao.

Both Vietnamese and Mandarin use the soft sound while in Cantonese and Korean, it is a hard sound - g.

Hokkien is harder than Cantonese to learn as a second language.

Besides Cantonese and Mandarin, the other Chinese language I can speak is Toisan, which again is totally unintelligible to people who don’t know the tongue. It sounds like a very rural and primitive version of Cantonese. But a lot of Chinese people in the West (US and Canada) used to speak it.

Back in the 70s growing up in Canada, if you don’t speak Toisan, you are considered illiterate in Chinese.

The Toisan (Đài Sơn, Giang Môn) people first arrived in N America to help build the railroads and to try to strike it rich with the gold rush. Most of them stayed behind and about 90% of the Chinese living in the US and Canada in the 60s and 70s were all Toisan.

It wasn’t until the new wave of immigrants from Hong Kong in the mid 80s that Cantonese became the lingua franca of overseas Chinese in N America. I learnt it cuz my grandma from my mothers side is from Toisan and I had another ex who was Toisan and her whole family spoke it.

.........................



Who am I?


Who am I?



Việt = Yue 越    =    粵
Yue = Việt


I am a Vietnamese (born in district 5 (Chinatown) of Saigon) of Cantonese ancestry, and left VN when I was one and settle in France in the late 80’s.

My mother and grandparents do speak fluent Cantonese as a second language in addition to Vietnamese, which is definitely their mother tongue. My mother sent me to Mandarin school when I was a kid though, on top of teaching me Vietnamese.

Growing up in Europe, I happened to have a couple of Cantonese speaking friends from HK, and also Chinese friends the Mandarin class, but they would always look down on me saying I was a Vietnamese and not a real Chinese.

Now, as an adult, I moved back to Saigon, Vietnam, I often get mocked by my Vietnamese friends who tell me I am Chinese and not a real Vietnamese.

And finally, my personal assistant, who is a Vietnamese born Teochew, tells me that it is common that Vietnamese Cantonese here in Vietnam look down on Vietnamese Teochew.

—-

In the end, I do not really mind anymore what people can think. I am who I am, a French, a Vietnamese and also a Cantonese.

Ethan Bui

--------------------
► Do Cantonese really feel a close kinship with Vietnamese as what many Vietnamese have said?

ᐅ No, but yes in some ways. It’s complicated.

Some will vehemently reject any connection. But many Chinese settled in Vietnam at one point or another, not only in the distant past but also in the 20th century, and they predominantly spoke Cantonese, along with other southern Chinese dialects. After the Vietnam War, many Cantonese and other Chinese who grew up in Vietnam left and became important in overseas Chinese and Vietnamese communities. Take the famous Huy Fong Sriracha chili for example, that comes from a Chinese Vietnamese, David Tran.

Even if a Chinese Vietnamese family rejects Vietnamese identity and pass on only Chinese language as my parents did after moving to America rather than Vietnamese, odds are they'll still be eating a lot of Vietnamese food like banh cuon, banh xeo, goi cuon, cha, che, pho, bun, cha gio, nuoc mam, etc. (And banh mi but that’s so obvious and seems like all Americans eat it now.) There's an interesting study that found kids from Chinese Vietnamese families like this in America identify more as Vietnamese if they grew up in a predominantly Vietnamese community like Little Saigon and more as Chinese if they didn't.

The similarities in cultural celebrations and language vocabulary are also huge and there, whether people are aware of them or not, despite the languages not being of the same family and not being mutually intelligible. Among many examples, if you’re Cantonese you should be able to understand the national motto of Vietnam quite easily, especially keeping in mind the “d” in “do” below is pronounced like “y” in Southern Vietnamese dialect so it’d sound like “yo” in Saigon where a lot of Cantonese had settled. “Độc lập-Tự do- Hạnh phúc” - Independence, Freedom, Happiness.

I personally do also feel a connection going all the way back to the Nanyue Kingdom (and the tomb of the Nanyue King does get a lot of official tourist promotion in Guangzhou by the way), but I think that's just me because of my interest and not so common.

How do Hong Kongers feel about Singapore's abolition of speaking a third language (Hokkien, Cantonese, Teochew, Hakka, etc.)?

Joseph Wang , lives in Hong Kong Answered Jun 13, 2015

ᐅ I think it's terrible. The more languages a society uses, the better.

Cheryl Chen · 6y

However, with too many languages, do you think that there would be communication breakdowns between people with different tongues? Also, speaking Cantonese after classes, learning in English during school, and not forgetting Mandarin, wouldn't it be confusing, or say, difficult for the Hong Kongers to cope? Even if it isn't, wouldn't it be easier to master 2 languages instead of 3?

Is Hokkien older than Cantonese?

ᐅ I am a Cantonese. I read that Mandarin has up 4 tones, Cantonese has nine and Hokkien has 12. Mandarin came into use only during the Ming Dynasty and hence quite recently. By that token, it would seem Hokkien is older than Cantonese since it has acquired more tones.

Michele Gorro Gorini · 6mo

Hokkien has 7 tones though - well, 8 in some varieties. The names are 阴平,阴上,阴去,阴入,阳平,阳上,阳去,阳入, and most varieties merged two of them, not sure which. Mandarin did a lot of merges. Cantonese split one of the 入 tones into two, but the 入 tones really only differ from similar non-入 tones because of what syllables they fall on, so one could easily say Cantonese has 6 tones. That doesn't work with Min simply because of tone sandhi (连续变调), which is a fricking nightmare in Min. Oh I switche from Hokkien to Min, sorry. I should probably have said Min Nan anyway :).

► Could Cantonese or Hokkien Teochew or Shanghainese be spelled using a Vietnamese type alphabet?

I-ho Ken Chng , studied at Columbia University Answered Nov 13, 2015

ᐅ As a native speaker of Hokkien, I can tell you that Hokkien has a Romanized writing system POJ as used in the Hokkien Wikipedia (Wikipedia Bân-lâm-gú – Chū-iû ê Pek-kho-choân-su). The writing system looks similar to Vietnamese alphabet but given the difference in vowel, consonant and tone between the two languages, it may not be a good idea to use Vietnamese alphabet to record the Hokkien language.

· 5y

The first time I saw bân lâm gú on Wikipedia I had a moment of shock , I mean I was slightly confused and amazed to see such a similar looking thing to vietnamese LOL

Actually if you google bân lâm gú amongst the first options that come up is "bân lâm gú là gì" and it means what is bân lâm gú in Vietnamese. I'm guessing there are other vietnamese who are just as confused as me haha

· 5y Haha, glad to learn Vietnamese reaction to Hokkien/Banlamgu POJ.

Alex Wong , knows Taiwanese Hokkien Updated Feb 12, 2017

The answer is no!

All Chinese languages has many homophones although not as many as Mandarin. Alphabetic system won’t work in written form because it introduces a lot of ambiguity. Even the Korean language (even though it isn’t a Chinese language) uses Chinese characters to solve some ambiguity.

It might work for basic conversation where you use simple language but when you go to the advanced level of Chinese idioms and not so common words that you use in books and newspapers, it’s not practical anymore.

That is why the Chinese government didn’t abandon Chinese characters and fully adopt Pinyin or other romanised systems. These romanised systems are for foreigners to pronounce Chinese characters and is just a very rough approximation and is grossly inadequate.

It is similar to using IPA to pronounce English but it’s not to replace actual English spelling.

You can only adopt the alphabet if there are no or very little homophones.

James Luong (梁孟俊) , Concerned person Answered Nov 10, 2015

I have read enough about the sound system of Cantonese to conclude that it is possible, though rather inefficient and unnecessary, to write Cantonese using Vietnamese alphabet. It is because Cantonese has significantly different sounds (both consonants and vowels) as well as tones from Vietnamese that, while a Vietnamese could get used to them in a short run, no Vietnamese alphabet could capture all the complexities of Cantonese in its form. The case is even harder with Teochew or Shanghainese, which have little if any contact with Vietnamese.

This is a weakness of any alphabetical system. I have written in an earlier post

Given the similarities between Vietnamese and Mandarin, why is it that the former can use an alphabet writing system while the latter can't?

about while alphabetical system, whose phonetic value is particular to a language, may hardly be understood by a person using another system of alphabet. For instance, a Vietnamese could see English words but could not make out how they are pronounced and vice versa. Considering Vietnamese and Cantonese and Hokkien and Shanghainese all have significant differences in speaking, I doubt if a Vietnamese could understand a romanized text in Cantonese, or a Cantonese could understand a romanized text in Hokkien and so on. And why doing so while you already have the widespread romanization for each other them?

Nelson Ho
· 6y

Yep. A Monglian friend told me he can only read Mongolian in Cyrillic script, not in the older Mongolian script that is still used in Inner Mongolia. This problem exists even in the same language

James Luong (梁孟俊)
· 6y

Same in Vietnamese. The modern alphabet pretty much makes ancient Vietnamese texts unreadable

Bryan Quach
· 5y

Only Partially, not totally, due to many dialects and the messy made up alphabet by Europeans plus added diacritics makes it worse.

James Luong (梁孟俊)
· 6y

Cantonese-speaking areas are closer to Vietnam geographically than, say, Teochew- or Hokkien-speaking areas

James Luong (梁孟俊)
· 6y

Not overwhelmingly larger but still larger according to one research.
Trần, K. (1993). The Ethnic Chinese and Economic Development in Vietnam. Institute of Southeast Asian Studies.

Lưu Vĩnh Phúc
· 6y

Sino-Vietnamese words are borrowed from Middle Chinese, whose most features still retain nowadays in Cantonese but not in many other dialects. Those features are also preserved in Vietnamese like ending stop consonants (which has lost in Mandarin). Therefore Sino-Vietnamese sounds much closer to Can…

Why is Vietnamese written with the Latin alphabet, and not Hokkien or Cantonese?
Are there more homonyms in Vietnamese, Cantonese, or Hokkien?
How many homonyms are there in Cantonese? Or toisan hokkien teochew?

Dor Kimp
, Vietnamese
Updated Apr 20, 2016

No firstly because they sound very different from Northern Vietnamese which is what the modern Vietnamese alphabet was based on. All the vowels and diphthongs invented for Vietnamese are based on Northern Vietnamese vowels. Only the Southern Vietnamese vowels sound like Cantonese. Southern Vietnamese people often have to remember how to spell some words because of this. So having Cantonese and Hokkien use this system will be extremely flawed as the vowels can't represent their language.

Besides I think Cantonese already have a romanised system. (I'm not too sure about Hokkien)

EDIT: I came across people writing cantonese in vietnamese alphabet online. Also I take back my points about not being suitable. I guess all languages can be written with phonetic alphabets.
Here it is:
Tài cá hủ!!! Ngọ hày a Quình, thòn dành, hủ xõa thùng tài cá chù pằng dậu.

hủ cú hing dìng xíc nị tì. ^^. dậu kí wụi offline, chẻng nị tì tả tìn wả bỉ ngọ chía. tó chè sai nị tì

Originally Answered: Could Cantonese or hokkien teochew or shanghainese be spelled using a Vietnamese type alphabet?

Joseph Boyle

, lives in California (1988-present) Answered Nov 9, 2015

ᐅ There are romanization systems in long use. They don't have particular resemblance to the Vietnamese one.

► Could Vietnamese be spelled in YR Chao's pan-dialectal General Chinese romanization?

Nelson Ho , lives in Hong Kong
Answered Nov 9, 2015

ᐅ You can spell any language with a Romanized alphabet

Whether anyone can understand it or not will be another question

There are way too many characters with similar sounds and tones. Given that literacy is no longer a modern problem, there's no incentive in romanizing these languages.

And besides, it's debatable whether - a Romanized Chinese language can fight illiteracy better.

James Luong (梁孟俊)
· 6y

It is highly inadvisable to apply a Romanized alphabet of one language to another. For instance, Hanyu Pinyin can not be applied effectively to, say, Cantonese or Taiwanese or Shanghainese. Each has its own romanization for that very reason.

Nguyễn Hoàng
· 6y

In my opinion "a Vietnamese-style alphabet" is not necessarily the exact alphabet of the Vietnamese language. The asker probably meant an 'alphabet with additional diacritics'.

Alan Watson
, lives in Hong Kong
Answered Apr 16, 2016

Not sure, Vietnamese alphabets are designed for Vietnamese, and more specifically the tones in Vietnamese. Since Vietnamese has different tones to Teochew, Cantonese, Shanghainese and Hokkien, Vietnamese alphabets are not really suitable to the languages. But I'd say the idea of alphabets can be borrowed but the alphabets of Teochew, Cantonese, Shanghinese and Hokkien would not be the same as Vietnamese alphabets.

*********************************************

**

Sơ đồ về sự hình thành Chủng Nam Đảo và Chủng Nam Á



Thời kỳ tiền sử khoảng 100.000 năm trước, khu vực đông nam Á là một bán đảo khổng lồ đã có con người sinh sống. Những dữ liệu khoa học địa chất cho thấy bán đảo ấy được các nhà khoa học gọi là Sundaland với diện tích đất liền lớn hơn ngày nay rất nhiều. Các khu vực Đông Nam Á là một khối của các dòng người nguyên thủy có thể dễ dàng di chuyển và định cư tại đây. Những biến đổi của Thế Kỷ Băng Hà khoảng 10.000 năm trước đã gây ra một trận đại Hồng Thủy trong lịch sử. Trận đại Hồng Thủy nhấn chìm phần lớn diện tích bán đảo Sundaland dẫn tới phân chia thành hai khu vực chính mà ngày nay được gọi là Đông Nam Á Lục Địa và Đông Nam Á hải đảo.


Địa bàn cư trú của các tổ tiên các Dân tộc Việt
Có thể Sau trận Đại Hồng Thủy người cổ Việt bắc tiến tới vùng Sông Nguồn/Trung Nguyên và núi Thái Sơn làm căn cứ bản địa.

.............................

Năm 1379 Thời kỳ này hải đảo Malacca cũng được chứng kiến đạo Hồi theo con đường thông thương du nhập từ những thế kỷ trước đã phát triển mạnh mẽ cuối cùng những người Hồi giáo được sự bảo hộ của vua nhà Minh (gốc Ba Tư/Iran Hồi giáo) và họ đã thành lập vương quốc Hồi giáo tại bán đảo Mã Lai cạnh tranh với vương triều Match đặt ở phía nam. Hồi quốc Malacca tồn tại được tồn tại hơn 100 năm.

Năm (1371-1433) Đô Đốc Trịnh Hòa triều của triều đại nhà Minh Trung Quốc, trong chuyến đầu tiên đã đưa người Hoa tới các vùng của Java và bán đảo Mã Lai để thành lập các cộng đồng người Hoa, trong đó có cuộc hôn nhân của công chúa nhà Minh và quý tộc của hải đảo Hồi quốc Malacca này tạo thành nhiều cuộc di dân. Có cả thảy bảy (7) chuyến du hành được thực hiện của Đô Đốc Trịnh Hòa.

--------------------------------

Sự Hình Thành Các Quốc Gia của Khối Núi Đông Nam Á
Southeast Asian Massif - Zomia and beyond

Việt Nam nằm trong tâm điểm của Khối Đông Nam Á và liên lục địa của các quốc gia


Việt Nam nằm trong tâm điểm của khối Đông Nam Á thuộc văn hóa Đông Sơn những quốc gia và Việt Nam có nhiều sắc tộc thiểu số nhất trên thế giới.


Văn hóa Đông Sơn -

Hình ảnh trên Trống Đồng Ngọc Lũ (Bronze Drum)

Khối núi Đông Nam Á được đề xướng vào năm 1997 bởi nhà nhân chủng học Jean Michaud để thảo luận về các xã hội loài người sống ở vùng đất trên khoảng 300 mét (1.000 ft) ở phần phía đông nam của vùng đất châu Á, do đó không chỉ đơn thuần ở vùng cao của lục địa Đông Nam Á thông thường. Nó liên quan đến các vùng núi và cao nguyên chồng lấn lên nhau của 10 quốc gia:

☛ Tây nam Trung Quốc,
☛ Đông Bắc Ấn Độ,
☛ Miền đông Bangladesh, và
☛ Tất cả các vùng cao nguyên của:
- Myanmar (Miến Điện),
- Thái Lan,
- Việt Nam,
- Lào,
- Campuchia,
- Bán đảo Malaysia
- Hải đảo Đài Loan.


Dân số bản địa bao gồm trong các giới hạn này khoảng 100 triệu người, không kể người di cư từ các nhóm đa số vùng đất thấp xung quanh đến định cư ở vùng cao nguyên trong vài thế kỷ qua.

Southeast Asian Massif[1] was proposed in 1997 by anthropologist Jean Michaud[2] to discuss the human societies inhabiting the lands above approximately 300 metres (1,000 ft) in the southeastern portion of the Asian landmass, thus not merely in the uplands of conventional Mainland Southeast Asia. It concerns highlands overlapping parts of 10 countries: southwest China, Northeast India, eastern Bangladesh, and all the highlands of Myanmar (Burma), Thailand, Vietnam, Laos, Cambodia, Peninsular Malaysia, and Taiwan. The indigenous population encompassed within these limits numbers approximately 100 million, not counting migrants from surrounding lowland majority groups who came to settle in the highlands over the last few centuries.



Hoàn toàn không có lý do tại sao người Việt không thể liên quan đến tất cả các nhóm sắc tộc thiểu số (ethnically diverse countries). Cũng có bằng chứng cho thấy nhiều người ở miền Bắc Việt Nam chia sẻ DNA với những người thuộc văn hóa Đông Sơn thời đại đồ đồng.

Vietnam is one of the most ethnically diverse countries in the world.
There is absolutely no reason why Vietnamese people can’t be related to all the groups you mention. There is also evidence that many people in northern Vietnam share DNA with people of the Bronze Age Dong Son culture.

Các Quốc Gia Vùng Khối Núi Đông Nam Á
Southeast Asian Massif - Zomia and beyond



Zomia to consider the highlands of Asia, from the western Himalayan Range through the Tibetan Plateau and all the way to the lower end of the peninsular Southeast Asian highlands, as a political and historical entity significantly distinct from the usual area divisions of Asia: Central (Inner), South, East, and Southeast. ‘Zomia’ constituted, he argued, a neglected – an invisible – transnational area, which overlapped segments of all four sub-regions without truly belonging to any of them. It is an area marked by a sparse population, historical isolation, political domination by powerful surrounding states, marginality of all kinds, and huge linguistic and religious diversity.

Sự hình thành các quốc gia liên lục của vùng khối núi Đông Nam Á tạo thành Việt Nam là quốc gia tâm điểm nối với vùng núi và vùng biển với nhiều văn hóa, tiếng nói, phong tục khác nhau ngay cả xã hội, chính trị, địa lý, khí hậu và tôn giáo, tín ngưỡng cũng khác nhau.


Khái niệm Khối Núi Đông Nam Á chồng chéo về mặt địa lý với phân đoạn phía đông của khái niệm Zomia của Van Schendel được đề xướng vào năm 2002,[3] trong khi nó chồng chéo về mặt địa lý với những gì nhà khoa học chính trị James C. Scott gọi là Zomia vào năm 2009. [4]

Trong khi khái niệm Zomia nhấn mạnh sự hiểu biết lịch sử và chính trị về khu vực cao đó, "Khối Núi Đông Nam Á" được dán nhãn thích hợp hơn là một địa điểm hoặc một không gian xã hội.

The notion of the Southeast Asian Massif overlaps geographically with the eastern segment of Van Schendel's notion of Zomia proposed in 2002,[3] while it overlaps geographically with what political scientist James C. Scott called Zomia in 2009.[4] While the notion of Zomia underscores a historical and political understanding of that high region, the Southeast Asia Massif is more appropriately labelled a place or a social space.

Hơn nữa, sự hội nhập chính trị và tôn giáo của họ bởi các xã hội vùng đất thấp đôi khi chứng tỏ là công cụ trong việc duy trì một bản sắc cụ thể dưới vỏ bọc đồng hóa bề mặt. Bài viết này không chỉ làm nổi bật sự năng động của các tương tác trong quá khứ và hiện tại giữa các xã hội vùng thấp và vùng cao nguyên mà còn đặt câu hỏi về tương lai của các xã hội vùng cao, trong bối cảnh sự nhấn chìm ngày càng tăng của các quốc gia và ngược lại, về những quan điểm mới được cung cấp bởi toàn cầu hóa.

Moreover, their political and religious acculturation by lowland societies sometimes proves to have been instrumental in the perpetuation of a specific identity under the guise of surface assimilation. This article not only highlights the dynamics of past and present interactions between lowland and upland societies but also questions the future of the latter, in the context of an increasing engulfment by nation-states and, conversely, of new perspectives offered by globalization.

Bắt đầu với kích thước vật lý có thể sờ thấy, nó không thực tế cũng không hữu ích để ràng buộc khu vực về độ cao, vĩ độ và kinh độ chính xác, với các giới hạn bên ngoài nhất định và các phân khu bên trong. Điều này là do cả địa mạo cực kỳ phức tạp của không gian rộng lớn này và cũng có sự di chuyển dân số liên tục. Tuy nhiên, nói rộng ra, ở phần mở rộng tối đa của chúng, các nhóm cao nguyên này nằm rải rác trên một miền chủ yếu nằm trên độ cao khoảng ba đến năm trăm mét, trong một khu vực có kích thước xấp xỉ tây Âu.

Trải dài từ Chang Jiang ôn đới (sông Trường Giang/Dương Tử) gần như phân định ranh giới phía bắc, nó di chuyển về phía nam để bao gồm các dãy núi cao kéo dài về phía đông và phía nam từ dãy Himalaya và cao nguyên Tây Tạng, và đất nước cao gió mùa được thoát nước bởi các lưu vực của hạ lưu Brahmaputra, Irrawaddy, Salween, Chao Phraya, Mekong, Song Hong (sông Hồng) và Zhu Jiang (sông Châu Giang). Mặc dù cả bản thân những người vùng cao, cũng như các nhà cai trị quốc gia của họ, cũng như các chuyên gia học thuật đều không có khả năng yêu cầu một khái niệm như Zomia, nhưng nó sẽ thu hút các tổ chức và học giả quốc tế muốn nói rõ suy nghĩ của họ về 'Châu Á cao' và các dân tộc của nó ở cấp độ quy mô, cho các mục đích thể chế, trí tuệ, nghiên cứu hoặc giảng dạy. Các nhãn hiệu xuyên quốc gia khác gần đây đã xuất hiện theo cách này, chẳng hạn như Nghiên cứu circumpolar, cho các xã hội bản địa xung quanh Vòng Bắc Cực.

Nghiên cứu Amazon, đề cập đến một liên doanh tương tự trên các lề xuyên quốc gia có rừng ở Trung Nam Mỹ, cũng được thành lập. Những điều này nhấn mạnh sự cần thiết phải có một tầm nhìn quy mô về phần lớn nhân loại trải rộng trên các vùng lãnh thổ rộng lớn, nhưng cũng là mong muốn vượt qua biên giới chính trị và ranh giới kỷ luật, để đánh giá tình trạng hiện tại và tương lai của các xã hội địa phương khác nhau.

While neither the highlanders themselves, nor their national rulers, nor academic specialists are likely to require a notion such as Zomia, it will appeal to international organizations and academics who want to articulate their thoughts on ‘High Asia’ and its peoples at a macroscopic level, for institutional, intellectual, research, or teaching purposes. Other transnational labels have recently appeared in this way, such as Circumpolar Studies, for indigenous societies around the Arctic Circle.

Amazonian Studies, referring to a similar venture on the forested transnational margins of central South America, are also established. These underline a need for a macroscopic vision of large portions of humanity spreading over vast territories, but also of a desire to transcend political borders and disciplinary boundaries, in order to assess the current and future state of local societies differently.

Source:
https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-global-history/article/editorial-zomia-and-beyond/1794862D91856B784DF02961EB9D11A6#fn083

Hạ
Thương
Chu Tây Chu
Đông Chu Xuân Thu
Chiến Quốc
Tần
Hán Tây Hán
Đông Triều
Đông Hán
Tam Quốc Ngụy Thục Ngô
Tấn Tây Tấn
Đông Tấn Thập Lục Quốc
Nam Bắc Triều Tống Bắc Ngụy
Tề
Lương Đông Ngụy Tây Ngụy
Trần Bắc Tề Bắc Chu
Tùy Triều
Đường Triều Đường
Võ Chu
Đường
Ngũ Đại Thập Quốc Liêu
Tống Bắc Tống Tây Hạ
Nam Tống Kim
Nguyên
Minh
Thanh


Triện thư 篆書

Đây là loại chữ tượng hình có nguồn gốc từ chữ giáp cốt thời nhà Thang, Chu và phát triển ở nước Tần trong thời kỳ Chiến Quốc.

Kiểu chữ triện của nhà Tần trở thành dạng chữ viết chính thức cho toàn Trung Quốc dưới thời nhà Tần và tiếp tục được sử dụng rộng rãi dưới thời nhà Hán để khắc, trang trí trên các ấn tín.


33



  • The Background Story of The Name "Han Ethnic"
    https://youtu.be/b9XOUihvfIo


    Triều Hán
    BC 202-220

    ► Triều Đường
    618 - 907
    Người Tiên Ti (Xianbei)
    ► Triều Tống
    906 - 1279
    Người Sa Đà (Shatuo)
    ► Triều Nguyên
    1271 - 1368
    Người Mông cổ (Mongolian)
    ► Triều Minh
    1368 - 1644
    người Persia (Manichaelism) / Đế quốc Ba Tư/Iran
    ► Triều Thanh
    1636 -1912
    Người Mãn Châu Manchurian
    (Thế Lực Ngoại Lai)
    Từ thời Hán Vũ Đế là nước Tàu đã đi vào thoái trào, bị đào thải theo luật thiên nhiên. Người Hán trở thành dân tộc thiểu số, bị các thế lực ngoại lai thống trị.




 

In comparison to the Vietnamese and Chinese receptions of foreign cultures
So sánh giữa Việt Nam và Trung Quốc về khả năng tiếp nhận các nền văn hóa nước ngoài

https://youtu.be/yD8SIq3fkig
南船 - 北马 Bắc Mã, Nam Thuyền (South boat, north Horse)





  • So sánh khả năng tiếp thu văn hóa nước ngoài giữa Việt Nam và Trung Quốc
    https://youtu.be/yD8SIq3fkig



    南船 — 北马
    South boat, North horse
    Bắc Mã, Nam Thuyền

    Đường bộ Vs. Đường biển
    0:31 Trung Quốc con đường trên bộ: Tiếp thu Văn hóa từ các bộ tộc du mục ở phía Tây - Cưỡi ngựa Bắn cung và đồ đồng, Đồ sắt Hán tộc đánh bại văn hóa Nông Nghiệp Lúa Nước.
    03:24 Việt Nam con đường trên biển: Việt Nam có ưu thế trên con đường trên biển. Nhờ chiến thắng trận chiến trên sông Việt Nam thoát khỏi đô hộ, giành độc lập vào khoảng thế kỷ thứ 10.
    Tuy tiếp xúc với Tây Phương sau ngươi Hán bằng đường biển, nhưng Việt Nam tự chế tạo súng và chất nổ, cải tiến chữ viết và văn học...

    Khổng Mạnh cương thường tu khắc cốt.
    Tây Âu khoa học yếu minh tâm.






Nanman: The Lost Tribe of South China DOCUMENTARY
https://youtu.be/JQl-MfNc4aQ

Cantonese is representative of Southern boat Yue tribes dialects,
as opposed to Mandarin, which is representative of Northern horse nomadic tribes dialects.

Tiếng Quảng Đông là đại diện của phương ngữ các bộ tộc Yue văn hóa lúa nước, chèo thuyền phía Nam sông Trường Giang,
đối ngược với tiếng Quan Thoại, đại diện cho phương ngữ các bộ tộc văn hóa du mục, cởi ngựa phía Bắc.

............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
Văn hóa Hồng Kông 100% sẽ bị biến mất?
https://youtu.be/XRFTZqmAP58


Why Guangdong is not independent? (An overseas Chinese's view)
https://youtu.be/7lhW3g8lER4


Hán Hóa = Thực Dân?
Bị Hán Hóa là chịu kiếp Thực Dân? https://youtu.be/wfKFLKocvKA

............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............


Why is Vietnamese written with the Latin alphabet, and not Hokkien or Cantonese?



Why is Vietnamese written with the Latin alphabet, and not Hokkien or Cantonese?

Tại sao Trung Quốc sẽ có xung đột với trật tự thế giới?

Trung Quốc -- Việt Nam đối cực... cái gì?

Trung Quốc sẽ có xung đột với trật tự thế giới?

 

No comments:

Post a Comment